NIEUWS

15 november 2018: Restauratie van het rijksmonument

Iedereen die de laatste tijd op bezoek is gekomen bij Emmaus Feniks, heeft ongetwijfeld gezien dat er steigers staan rond de toren en de kerk.

Dankzij aanzienlijke bijdragen van de provincie Limburg en de gemeente Venlo plus bijdragen van nog enkele andere fondsen kan het gedeelte van het voormalige klooster dat de status van Rijksmonument heeft eindelijk gerestaureerd worden. Het gaat dan om de kerk, de toren, de sacristie, en de hal bij de kapittelzaal.

En dat was hard nodig zoals te zien is op de foto’s van de situatie vóór restauratie. De foto’s van dezelfde situatie ná de restauratie laten zien hoe de betrokken bedrijven het gebouw weer  bouwkundig goed in orde maken zodat het weer vele jaren mee kan.

Overigens: wat niet op de foto’s te zien is, is dat er nu ook verwarming in de kerk en de andere ruimtes komt, zodat deze het hele jaar rond gebruikt kunnen worden.

Emmaus Feniks is heel blij met de restauratie en verheugt zich erop dat de kerk en toebehoren er binnenkort weer piekfijn bijstaan en optimaal gebruikt kunnen worden.

22 januari 2018: Emmaus Feniks bestaat 11 jaar

Via deze weg onze dank aan al onze klanten, en dank aan onze bewoners en kanjers van vrijwilligers, zoals
‘Frits’ al 10 jaar: Kwam op een dag in januari 2008 vertellen hoe het anders/beter moest met onze boeken. Is het gaan doen en sorteert/prijst ze nu al 10 jaar
‘Ome Cor’ 9,5 jaar: Kwam zomer 2008 wat stenen brengen t,b,v, een brandafscheiding in de winkel beneden en ging niet meer weg. Klust en sorteert nog altijd
‘Timmerman Jan’ al 9,5 jaar: Kwam in de zomer van 2008 om bij te dragen, bracht ‘handige handjes’ mee. Al deze jaren al steun en toeverlaat voor menig bewoner en heeft vele prachtige dingen met hout gecreëerd en hersteld
‘Onze Jos’ al 9,5 jaar : Kwam rond oktober 2008 hulp aanbieden met aanleg en herstel van de oude elektra in het klooster; werd vertrouwenspersoon voor bewoners, praatpaal en spiegel voor de leiding
Thea al 8,5 jaar: Naast creatieve werkzaamheden thuis en elders was Thea toe aan iets extra’s erbij. Zij runt inmiddels niet alleen de kledingafdeling, maar zorgt ook voor de kerstman, de paashaas en vastelaovond in de winkel
‘Henk’ al 8 jaar: Meldde zich bij heropening van de winkel september 2009 om boeken te sorteren en rubriceren. Ging samen met onze ‘Boudewijn‘ aan de slag
 ‘Zr Monique’ al 7,5 jaar : Zocht een zinnige manier om mensen die het minder hebben te kunnen helpen nadat zij na vele jaren als missiezuster in NL was teruggekeerd. Een collega zuster vond dat Emmaus Feniks een goede plek voor haar zou zijn. Dat vindt zij zelf gelukkig ook en helpt de laatste jaren met veel plezier in de kledingwinkel
‘Gino’ al 6,5 jaar: Sinds september 2011 elke dinsdag, multi inzetbaar. Wat een klussen heeft deze man samen mer ‘mr Ten’ en anderen geklaard
 ‘Geert’ al 5 jaar : Was f12-12-2012 toe aan vrijwilligerswerk en deze sterke man sjouwt nu 5 jaar, ophaal, winkelinrichting, poort, niets is hem teveel
‘Herm, Wiel en Wim’ als team al 5 jaar: Kwamen als vriendenclubje om hier aan het klussen te gaan en zijn gebleven
Mr. ‘Ten’ al 5 jaar: Mr Ten kwam ons helpen om zelf aan zijn Nederlands te werken. Hij blijft ons verrassen met zijn technische toverkunsten, heeft al heel veel gerepareerd

Deze lijst zou welm heel erg lang worden als alle andere vrienden en vrijwilligers hier ook nog bij vermeld moesten worden..

Weet dat ONZE DANK GROOT IS, want zonder jullie waren we niet zover gekomen
• Met dank aan bestuur
• Met dank aan sponsoren groot en klein

ZO wonen en werken wij samen bij Emmaus Feniks, om onderdak te kunnen bieden aan hén die het even allemaal kwijt zijn geraakt en met een ‘duw in de rug’ weer een eind verder komen.
Het waren in deze tijd ruim 270 mannen, vrouwen en kinderen die hier voor kort of langere periode onderdak vonden.
Gaat dat allemaal wel goed? Gelukkig heel veel wel
Ruim 2/3e van al deze mensen vonden hun zelfstandige(re) weg na verloop van tijd, terwijl de anderen toch een tijdje onderdak vonden in een veilige/rustige omgeving.
Laten we SAMEN verder gaan.. Zonder U immers geen EmmaUs..

TIP: Houd onze website in de gaten.. er staan interessante dingen te gebeuren!!

september 2017

Op 8 september kwam Gouverneur Theo Bovens  om op feestelijke wijze officiëel het zorgrestaurant Het Vertrouwen te openen. Gewapend met een sloof en een blad hapjes ging de gouverneur met veel plezier langs de tafels om een ieder te serveren.

Met vele vrienden, vrijwilligers en bewoners werd het een waar feest. En nu maar groeien, opdat het een waardig onderdeel zal worden van het geheel, om de opvang van dak- en thuislozen te kunnen bekostigen.

Kijk op www.facebook.com/emmaus.feniks voor foto’s.

juni 2017

Buiten.. zinderend warm, en toch is en nu een ploeg m,ensen in het veld om verse groenten en fruit (uiteraard onbespoten) te oogsten, zodat het bij opening van de winkel om 13u gewassen en fris voor u klaar staat. Met liefde en zorg geteelt en geoogst.. dat proef je .

De hele zomer door is onze winkel, én ons zorgrestaurant gewoon geopend op woensdag- en zaterdagmiddag van 13 u tot 16 u.

Iedere week worden vele spullen ‘met ervaring’ aan de enorme collectie in onze winkel(s) toegevoegd.  Verzamelaars, handelaars en ieder die van leuke snufjes houdt komen van heinde en verre om hun buit in de wacht te slepen. Wat een gezellig plek!

Wist u wel dat het zorgrestaurant een speciale hoek voor de kleintjes en de hele familie heeft ingericht waar ze vrijuit en naar hartelust kunnen spelen, bouwen en sjouwen. Desnoods op een loopfiets het hele restaurant door, terwijl pap of mam of ?? lekker zit te genieten met een heerlijk kopje koffie. Op het terras heeft u uitzicht over de gehele kloostermoestuin.

mei 2017

Na vele maanden plannen en voorbereiden.. weken sjouwen binnen en buiten het klooster was het zover.

Met de terrassen net op tijd aangelegd.. het zag het er overal geweldig uit en het weer speelde mee.

De 4 daagse kunstmanifestatie, georganiseerd door Tegelen.Nl.

Vele kunstenaars uit de regio stelden hun mooiste werken ten toon voor het publiek; de werken stonden door het hele klooster, zowel binnen als buiten.

Een live interview avond waarbij filmmaker Ben Verbong op lvendige wijze werd geínterviewd door Vivian Lataster.

Zaterdagavondconcert in de kapel met de Tegelse Hofzangers en sopraan Maartje Rammeloo.

Op zondag werd een kunstveiling werd gehouden, alwaar tal van prachtige stukken van eigenaar wisselden.

Diverse kunstenaars haaden hun werk hiertoe beschikbaar gesteld.. opbrengst voor Emmaus Feniks 😉

Alsof dat nog niet voldoende was.. het bestuur van Tegula Cultura had nog een geweldige verrassing voor Emmaus Feniks in petto..

De opbrengsten van het gehele weekend werden aan Emmaus Feniks gedoneerd!!!

Emmaus Feniks is meer dan verrast en reuze dankbaar voor de enorme bijdrage van €17.187 !!!

Deze bijdrage kwam geheel ten goede van het zojuist aangelegde terras (plein) voor de ingang van de winkel.

DANK LIEVE MENSEN VAN TEGULA CULTURA EN IEDER DIE DIT MOGELIJK HEEFT GEMAAKT.