Open: Woensdag, zaterdag & zondag 12:00 - 16:00

Emmaus-Feniks Tegelen

Mensen kunnen bij ons komen om een oprechte bijdrage te leveren aan de kern filosofie van Emmaus. Samen met elkaar en voor elkaar kunnen we een rustpunt in het leven creëren. We bieden hulp aan mensen in nood opdat zij weer de grip op hun leven (kunnen) terugvinden, als een ‘springplank’ naar weer een zelfstandiger leven. Wij bieden mensen een bed, maar ook een goede reden om eruit te komen. Emmaus is een stichting die zonder structurele subsidies en zonder overheersend toezicht van de overheid een eerlijke situatie bied waarbinnen mensen al dan niet in nood een veilige en vruchtbare plek vinden. De grondlegger van Emmaus is Abbe Pierre, hij bood mensen die getroffen werden door de woningnood in Parijs rond de tweede wereldoorlog de ruimte om samen te wonen en werken.

Samen wonen, samen werken, samen delen

In juli 2007 opende Emmaus Feniks in het voormalig Trappistenklooster in Tegelen haar deuren. De Feniks staat in de Oosterse mythologie voor de vogel die uit zijn eigen as verrijst, en staat symbool voor de vier seizoenen in het jaar waarin de natuur opbloeit en weer afsterft. er is bewust deze naam gekozen voor deze Emmaus groep. Om naast hoop te geven, duidelijk te maken dat deze plek een inspirerende gemeenschap is om kennis te delen en samen te werken, een nieuwe fase in het  leven te omarmen, of om dicht bij de natuur te blijven. Het doel van Emmaus is het leveren van een bijdrage aan een betere wereld voor iedereen. Zo winnen we samen veel levensvreugde, voor anderen, voor onszelf, voor elkaar.

“We hebben mensen nodig die de uitdaging aan gaan, sterke mensen die de waarheid vertellen het anderen voor de voeten gooien, en doen wat ze kunnen met hun eigen handen.” Abbe Pierre 1912-2007

Emmaus Feniks , met zijn prachtige klooster gebouw unieke tuin en fijne ambiance, is een ideale plek om vanuit een moeilijke situatie zinvol en gezond een overgang te maken naar een volgende levensfase. Echter zijn wij niet bevoegd mensen die worstelen met verslaving of psychische klachten te helpen. Noch willen wij onze woongroep hiermee belasten. Ook bij sommige maatschappelijke problemen zoals; schuldsanering, Verblijfsvergunning of aanvragen voor uitkering kunnen wij geen professionele hulp bieden. (Ondanks dat wij in geval van nood altijd een open deur houden, en graag mee denken en helpen waar mogelijk.) Deze locatie is een goede plek voor mensen met veel levenservaring. Tevens biedt deze prachtige plek ook de mogelijkheid om essentiële levenservaring op te doen. Op sociaal gebied, Maar ook in een praktische zin. Wij vragen je wie je vandaag bent en wat we nu voor elkaar kunnen betekenen. Samen komen we een heel eind!

Ons werk

Wij werken samen van dinsdag tot en met zaterdag van 8:15 tot 17:00 uur voor kost en inwoning. Zo zijn en blijven wij onafhankelijk. Inzamelen en verkopen van 2e-hands goederen zoals designer tweedehands, vintage meubels, klassieke vintage meubels, vintage kleding, vintage servies platen en boeken is het middel  waarmee we kunnen doen wat we doen. Dit doen we in de kringloopwinkel met zoveel  mogelijk eigen mensen en middelen. Hergebruik van goederen hoort hierbij.. Waarde terug geven aan mensen èn goederen.